Søkortopgaveopgave Århus -Grenå

Søkort Århus Bugt no 112

Misvisning o jordmagnetisme

Deviations 0 skibsmagnetisme

Strømmens sætning skønnes til sydgående 2˚

Vindretningen kommer fra syd afdrift 5 ˚

Dybgang 1.5 meter

Fart 6 knob

Du har planlagt en rejse Århus Havn til Grenå .

Fra Århus havn molefyr sætter du kursen på grøn bøje ca 1.3 sm øst for molefyr..

No 1. Hvad bliver din beholdende kurs rv.?

No 2. Hvad bliver din styrede kurs rv. ?

Kl. 1030 passere du den grønne bøje.

Fra grøn bøje sætter du kursen på rød bøje ca 0.5 sm syd for Helgenæs fyr.

No 3. Hvad bliver din Beholdende kurs . ?117 ˚

No 4. Hvornår forventer du at passere rød bøje ved Helgenæs.? Sm 8.62 sm.: 6 knob = 1,4 time = 1t 24 min kl. 1154.

Fra rød bøje styrer du 82 ˚ grader.

No 5. Hvad har du sat kursen på ingen mv. dv. afdrift.? Øreflippen syd kompasafmærkning,

Fra øreflippen sætter du kursen på grøn bøje ved øreringen.

No 6. Hvad bliver din kurs fra Øreflippen og til Øreringene.? 75˚

Du forsætter sejladsen mod den røde bøje i Hjelm dyb på 14˚ og med kending til Grenå.

7. Hvilken sikkerhedsudstyr mener duer rimeligt i din båd til en sejllads som den beskrevne.?

8. Hvad er sejlet fart.?

9.Hvad er beholdende fart.?

10.Hvornår er en genstand tværs.?

11. Hvad er en krydspejling.?

12 Hvad er samlet afdrift.?

13 Hvad er en nødsituations.?

14 Hvordan vil du besejle Hjelm sund dyb om natten.?

15 Hvor skifter afmærkningen i Danmark.+

16 hvad er misvisningen?

17 Hvad er deviations.?

 

Facit liste Århus – Grenå

No 1 Beholdende kurs 113˚ grader beh. k.rv. 113 strøm sydgående 2˚=111˚vindfra syd 5 ˚=116˚

No 2 Styrede kurs retvisende 111˚

No 3 Beholdende kurs rv. 116˚

No 4 kL.l 1154 fra grøn bøje –til Helgenæs rød bøje 1130 .distanse 8.62sm : 6 knob= 1.4 time = 1 time og 24 min.

No 5 Øreflippen syd kompasafmærkning

No 6 75˚

No 7 Redningsveste til alle, SRC, kikkert, nye søkort, nødraketter, eksra brændstof,kompas.

No8 Fart gennem vandet.

No 9 Fart over grunden.

No 10 En genstand siges at være tværs, når retningen til den er 90˚ på den styrede kurs.

denne måling finder altid sted i skibet 90˚ vinkelret på skibet henholdsvis styrbord og bagbord.

En genstand siges at være passeret, når retningen til den er vinkelret på den beholdende kurs.

denne måling finder altid sted i søkortet, 90˚ vinkelret på skibet styrbord / bagbord.

No 11 Pejlinger der krydser hinanden.

No 12 Vinkel mellem retvisende kurs og ny beholdende kurs retvisende.

No 13 Overhængende fare for skib og besætning.

No 14 Jeg vil følge de røde lysbøjerne i gennem Hjelm sund.

No 15 Svendborg –Sønderborg – Esbjerg - Ålborg – Kalvehaven.

No 16 Jordmagnetisme.

No 17 Skibsmagnetisme.